De verkoop van Fairebel-melk is vorig jaar gestegen tot 9,5 miljoen liter.
Ondanks de moeilijke conjunctuur op de zuivelmarkt vergrootte Fairebel in 2018 zijn verkoop. Het merk hinkt aan tegen het symbolische plafond van 10 miljoen liter verkochte melk. De coöperatie Faircoop zet Fairebel in de markt als ‘eerlijke melk’ die landbouwers in staat stelt om een fatsoenlijk inkomen uit hun arbeid te verwerven. Aangezien het volume melk dat met het Fairebel-label in de markt gezet kan worden relatief bescheiden is en hun zuivelverwerker Luxlait vanuit Luxemburg opereert, werd tot dusver geen gescheiden melkophaling georganiseerd. Daar komt nu verandering in, verklapt melkveehouder en coöperatievoorzitter Erwin Schöpges. “Nog dit jaar zal Luxlait melk ophalen bij een aantal coöperanten die hun bedrijf dichtbij de Belgisch-Luxemburgse grens gelegen is. Fairebel-producten zullen voortaan gemaakt worden van de melk van een aantal van onze leden.”
Nu de coöperatie zelf gaat instaan voor de fysieke melklevering is de cirkel rond voor Fairebel. De meeste melkveehouders die lid zijn van de coöperatie blijven weliswaar samenwerken met hun vertrouwde melkophaler. Van hun jaarproductie enkele 100.000’en liters melk ontvangen ze voor 20 à 30.000 liter de beoogde prijs van 45 eurocent per liter. De 550 bij Faircoop aangesloten melkveehouders zijn over gans Vlaanderen en Wallonië actief. In eigen land vond de coöperatie destijds geen partner voor de zuivelverwerking. Ondertussen maakt Olympia, een zuivelverwerker uit het Pajottenland, wel hun boter.
Het assortiment is de voorbije jaren uitgebreid van drinkmelk naar volle melk met chocoladesmaak, een ijsassortiment, kaas en boter. Schöpges kondigt aan dat ijs van biomelk de nieuwste aanwinst wordt. Alle producten worden in de detailhandel verkocht tegen een adviesprijs die het resultaat is van een juiste winstverdeling tussen de verschillende schakels in de zuivelketen. Melkveehouders aangesloten bij de coöperatie engageren zich ertoe om zelf promotie te voeren op de winkelvloer. Ook consumenten kunnen coöperant worden door aandelen van Faircoop te kopen. Het dividend van maximaal 6 procent wordt hen uitbetaald in de vorm van een waardebon voor de aankoop van Fairebel-producten. Voor de verkoop van de melk vond de coöperatie zowat alle warenhuisketens bereid.
Bron: Belga / eigen verslaggeving
Beeld: Fairebel
meer HIER