Source: EDITIIE PAJOT
Goed nieuws voor de Belgische keukenpieten. In het bijzijn van vertegenwoordigers van zowel de Vlaamse als de Waalse ministers voor Landbouw lanceerde de coöperatieve vereniging Faircoop in de zuivelfabriek Olympia de eerste fairtrede boter. Met dit nieuw Belgisch fairtrade zuivelproduct onder het label Fairebel, dat staat voor ‘faire melk’, telt zij nog een product meer in haar gamma. Eerder werden ook al onder dat label melk, roomijs en kazen op de markt gebracht. De ‘eerlijke’ boter waarmee Fairebel nu voor het eerst uitpakt is alleszins vervaardigd met 100% Belgische melk. Ze is uiteraard bijzonder smakelijk en prikkelt de smaakpupillen dan ook heel herkenbaar zowel bij boterhammen als gebak als andere bereidingen.
Faircoop en Fairebel
Mede door de scherpe economische crisis in 2008-2009 zakten de melkprijzen in een diep dal. Als antwoord daarop lanceerde de European Milk Board (EMB) op Europees niveau een project rond ‘duurzame melk’. In dat verband werd in België dan in 2009, in samenwerking met de Duitstalige melkveehoudersvereniging MIG, de coöperatieve vereniging Faircoop opgericht die het merk Fairebel commercialiseert. De vereniging wilde een eerlijke melkprijs voor haar leden dat grosso modo bestaat uit 35% Vlaamse en 65% Waalse melkboeren. Het label moet er ook voor zorgen dat de melkveehouders nauwer betrokken worden bij het commercialiseringsproces.
Met respect voor zijn producenten en op basis van zijn haar verbintenissen staat Faircoop met zijn stermerk Fairebel dan ook voor een eerlijke en rechtvaardige handel in de Belgische landbouw. De coöperatieve vereniging verkocht het voorbije jaar alvast 9,3 miljoen liter melk. “De coöperatieve beoogt prioritair een melkprijs te garanderen die de productiekosten dekt met inbegrip van een fatsoenlijk inkomen voor de producenten om dan zo de familiale boerderijen een fatsoenlijke toekomst te kunnen bieden”, zegt voorzitter Erwin Schoepges, de voorzitter uit Amel, een gemeente in de Oostkantons.
“Concreet wil Faircoop het gezamenlijk opwaarderen van de melk van alle leden in een structuur van eerlijke prijzen. Het wil melkproducten onder een eigen landbouwmerk verkopen aan grootwarenhuizen met de garantie van een correct loon voor iedere schakel in de keten. Praktisch beperkt de rol van Faircoop zich daarbij tot het beheer van de logistiek, de marketing en de onderhandelingen met de kopers. Het ophalen en het verpakken van de melk, ijs, kaas en nu ook boter gebeuren via de bestaande structuren”, aldus nog de voorzitter.
Zuivelbedrijf Olympia
Om zijn nieuwe boter te kunnen ontwikkelen kwam het tot een samenwerking tussen Fairebel en het Herfelings zuivelbedrijf Olympia. Al sinds 1946 geleid door de familie Van Impe kent dit bedrijf al een lange traditie van boterproductie. Afgevaardigd bestuurder Luc Van Impe: “We hebben besloten om hand in hand met Fairebel te werken want we delen dezelfde waarden: de Belgische landbouw ondersteunen en een eerlijk inkomen voor alle spelers van de productieketen”.
De smaak van echte boter
Fairebel boter is lokaal verankerd en respecteert de producenten en garandeert hen faire werkomstandigheden. Zo haalt Olympia zijn melk op bij 180 Belgische producenten in een straal van 60 km rond zijn productiesite in Herfelingen. De boter wordt ook geproduceerd met weidemelk. De melkboeren die in het verhaal treden engageren zich om hun koeien te laten grazen in de weide tijdens minstens 6 uur per dag en minstens 120 dagen per jaar. Een manier derhalve om eerlijke melk te produceren in harmonie met dierenwelzijn en een authentieke en unieke smaak. Verder wordt de boter ook gefabriceerd op ambachtelijke wijze net zoals op de boerderij. De melk wordt dagelijks op ambachtelijke wijze afgeroomd van een ultraverse room. De boter Fairebel is dan ook 100% natuurlijk, 100% fair en 100% Belgisch, smeuïg en smakelijk.
Burgemeester Poelaert
Als burgemeester van een landelijke gemeente met veel landbouwactiviteit en met de heimat van het zuivelbedrijf Olympia in zijn gemeente bracht ook burgemeester Kris Poelaert met een gevatte knipoog een positieve boodschap rond het initiatief en rond de landbouw in het algemeen: “Het verbaast mij niet dat Faircoop niet toevallig in een Fairtrade-gemeente de eerste Fairtrade boter introduceert, dit in een sfeer van zijn verleden en in de trend van een duurzame toekomst. Het blijkt thans overigens belangrijk te zijn om zones af te bakenen waar voedselproductie de hoofdzaak moet blijven. We mogen niet in de situatie terechtkomen dat we ons voedsel moeten invoeren omdat we zelf niet meer produceren. En tegenover de tijd van grote veranderingen waar we nu voor staan hebben we behalve visie ook innovatieve oplossingen nodig. En daarin moeten we zeker ook de landbouwer meenemen in het verhaal. De boer moet in elk verhaal een verdienmodel worden toegemeten. Er ontstaan trouwens in die zin ook nieuwe initiatieven zoals voedselhubs. De korte keten wint daarbij duidelijk aan belang”.
De Fairebel-producten zijn intussen verkrijgbaar in de meeste grootwarenhuizen.
Delen opFacebookWhatsAppLinkedIn