Samen streven naar meer: Fairebel chocolademelk en cacaoproducenten versterken elkaar
Ninove 5 maart 2020 - Sinds oktober 2019 is de cacao van de Fairebel-chocolademelk Fairtrade gecertificeerd, wat een betere prijs voor cacaoboeren garandeert. Het product valt in de smaak bij consumenten: op 3 maanden tijd werden 335.637 chocomelkjes verkocht. Dankzij dit commerciële succes kan de Faircoop-coöperatie bijdragen aan een project van Women Leadership in de cacaoproducerende regio's van Ivoorkust.
Fairebel en Fairtrade werken volgens dezelfde waarden: een eerlijke prijs, goede arbeidsomstandigheden en een duurzame toekomst. Beide organisaties brengen consumenten dichter bij boeren en bieden oplossingen aan voor de klant, die steeds bezorgder wordt over de omstandigheden waarin het voedsel dat ze eten wordt geproduceerd. Eind 2019 leidde deze gemeenschappelijke visie tot een samenwerking.
“Fairebel hoopte al lang te kunnen bijdragen aan een project dat de cacaoboeren in West-Afrika ondersteunt”, zegt Erwin Schöpges, voorzitter van de coöperatie Faircoop. Voor zijn volle melk met chocoladesmaak koopt de coöperatie cacao tegen een eerlijke prijs, gecertificeerd door Fairtrade. Het steunt daarnaast ook een project om vrouwelijke leiderschap te ontwikkelen in cacaoproducerende regio’s in Ivoorkust.
Sterke vrouwen, straffe chocolade
De hele gemeenschap heeft baat bij sterke vrouwen. De ‘Women’s School of Leadership’ maakt deel uit van de strategie van Fairtrade om de positie van de vrouw te versterken, en om hen aan te moedigen om leidinggevende rollen op te nemen binnen landbouwgemeenschappen.
Deze cursus helpt om vaardigheden te ontwikkelen op vlak van financiën, onderhandelingstechnieken, groepsbeslissingen en bewustmaking van gendergelijkheid. Bovendien traint de school ook mannen: zo begrijpen ze de uitdagingen waarmee vrouwen geconfronteerd worden beter, en kunnen ze gendergelijkheid in hun gemeenschap mee stimuleren.
“In 2018 studeerden 19 vrouwen en 3 mannen af aan de Women’s School of Leadership”, legt Nicolas Lambert, directeur van Fairtrade België, uit. “Veel van deze vrouwen werden sindsdien verkozen voor leidinggevende posities, richtten vrouwencomités op binnen hun coöperatie en startten projecten om hun inkomens te verbeteren, zoals spaargroepen en diversificatieprojecten”.
Zo werd Yadua Adingra presidente van de Vrouwenvereniging van de CAYAT cacaocoöperatie na het volgen van de training. “Ik was in staat om de leden van de coöperatie ervan te overtuigen dat ik de juiste persoon voor de job was, voortbouwend op wat ik leerde aan de Women’s School of Leadership.”
Een eerlijk gedeeld commercieel succes
De volle melk met chocoladesmaak was al één van de succesproducten van het merk Fairebel. In de afgelopen drie maanden werd van 335.637 chocolademelkkartonnen gesmuld tijdens het ontbijt, als tussendoortje op de speelplaats of als vieruurtje.
Faircoop betaalt een extra premie van één eurocent per verkochte eenheid. “We willen bijdragen aan het project Women’s School of Leadership met een bedrag van € 3.356,37”, zegt Schöpges. “In 2020 zal de Belgische coöperatie meer dan een miljoen chocolademelkkartonnen overschrijden, waardoor we meer dan €10.000 in dit prachtige project zullen kunnen investeren.”
Samen kunnen de boeren van de Faircoop coöperatie, de cacaotelers, burgers (consu-mensen) en Fairtrade organisaties zorgen voor verandering. “De chocolademelk van Fairebel is dus meer dan een product alleen”, voegt Nicolas Lambert eraan toe. “Het is ook het bewijs dat je op een andere manier handel kan doen.”
Voor interviewaanvragen, contacteer :
Video’s en foto’s
Delen opFacebookWhatsAppLinkedIn