De Fairebel-producten zijn sinds 2010 sterk in opmars in de rekken van onze supermarkten. Aanvankelijk maakten slecht 2 ketens plaats voor deze artikelen, maar nu vind je in elke supermarkt minstens één product van het Belgische merk dat de landbouwers een eerlijke vergoeding garandeert.
In cijfers
- 2010 Fairebel doet zijn intrede in de supermarkten
- 550 landbouwers
- 8,5 miljoen liter melk/jaar
Colruyt, Carrefour, Delhaize, Spar, Aldi, Lidl, Louis Delhaize, Cora, Intermarché, Match&Smatch en Okay … elke supermarktketen met enige naam en faam biedt zijn klanten tegenwoordig minstens één Fairebel-product. Meestal is dat de halfvolle melk, die je van ver herkent door haar opvallende groene en witte verpakking met de zwart-geel-rode koe. “Carrefour en Intermarché waren in 2010 de eerste ketens die in ons project geloofden”, zegt Erwin Schöpges, de voorzitter van Faircoop, de coöperatieve die aan de oorsprong ligt van de Fairebel-melkproducten.
“De supermarktketens zijn uiteraard het belangrijkste afzetkanaal voor onze producten. En stilaan nemen steeds meer supermarkten onze producten op in hun assortiment. Natuurlijk zijn er nog regionale verschillen - wij verkopen meer in het zuiden van het land - maar de evolutie is in elk geval positief.”
Comeos steunt de belgische producten
Comeos, de federatie die de Belgische handel en diensten vertegenwoordigt, verleent actief steun aan de coöperatieve. “Fairebel staat voor een lokale, eerlijke en solidaire aanpak en daar hechten wij veel belang aan”, bevestigt Nathalie De Greve, Head Product Policy & Sustainability bij Comeos. “De consumenten zijn trouwens vragende partij voor zo’n aanpak. Daarom doet het ons plezier dat nu al onze leden Fairebel-producten in hun assortiment hebben opgenomen.”
De warenhuissector heeft oog voor de moeilijkheden die de landbouwers ondervinden en wil ze daarom steunen
Natuurlijk hangt het aantal aangeboden Fairebel-producten af van de grootte van de winkel. “In het kader van het melkakkoord hebben wij in 2015 besloten om Belgische producten die de producenten een faire vergoeding garanderen sterker te promoten”, aldus nog Nathalie De Greve. “Onze sector heeft oog voor de moeilijkheden die de landbouwers ondervinden en wil ze daarom steunen.”
« Met Fairebel zijn we altijd gerust over de kwaliteit »
Carrefour vindt het vanzelfsprekend om Fairebel-producten aan te bieden, want voor de keten is voorrang voor lokale producten een erezaak. “De manier waarop de producent met ons en met zijn leveranciers omgaat, is voor ons essentieel”, zegt Baptiste van Outryve, Directeur Public Relations en Corporate Communication. “Wij waren de eerste keten in België die Fairebel-producten aanbood en in zijn winkels rechtstreeks contact tussen lokale producenten en consumenten mogelijk maakte.
Ons assortiment bevat nu 10.000 dergelijke producten, op basis van een charter dat rekening houdt met de wensen van de producenten, onder andere inzake een eerlijke vergoeding. Onze omgang met Fairebel heeft hetzelfde doel. Bij hen zijn wij altijd gerust over de kwaliteit, niet alleen van de producten, maar ook van de vergoeding van de producenten. Die is immers duurzaam en fair. Melk is weliswaar het kernproduct van het merk, maar in onze rekken vind je ook hun kaas en ijsjes. Vooral in het zuiden van het land.”
Als Fairebel nog een wens heeft, dan is het dat het aanbod van deze laatste twee producten zou verbeteren. “Het partnership functioneert goed, maar is nog niet perfect”, zegt Erwin Schöpges. “Ons roomijs vind je nog maar alleen bij Carrefour en Intermarché. Waarom? Geen idee. En soms is de zichtbaarheid van onze producten niet optimaal. Daarom doe ik een oproep aan de consumenten die onze producten willen kopen, maar ze niet vinden in hun supermarkt: neem contact op met de distributeur.” Als de winkel merkt dat er vraag is naar de Fairebelproducten, zal hij geneigd zijn om plaats in te ruimen in zijn rekken...
Delen opFacebookWhatsAppLinkedIn