Fairebel-Verhalen

Fairebel ontvangt prestigieuze Innovation Award in Londen

De inspanningen en aanpak van het Belgische merk van melkproducten werden in Londen bekroond met één van de World Dairy Innovation Awards. Deze internationale erkenning laat zien dat Fairebel de juiste keuze heeft gemaakt met nationale melkproducten die de producenten een faire prijs garanderen.

Award London | FAIREBEL - Het label van de boeren - De faire melk

Wat een weg heeft Fairebel afgelegd sinds de oprichting van de coöperatieve FAIRCOOP, iets meer dan 5 jaar geleden … “Het eerste jaar verkochten wij 800 000 liter melk en dit jaar … ongeveer 9 miljoen liter”, zegt een trotse Erwin Schöpges, melkveehouder en voorzitter van FAIRCOOP. “Wij mikken nu op 11 miljoen liter, een symbolisch getal, want dat zou 1 liter melk per Belg zijn.”

Toch zal het waarschijnlijk niet al te lang duren voor Fairebel ook die uitdaging tot een goed einde brengt. De inspanningen en aanpak van de coöoperatieve – Belgische melk verkopen tegen een faire prijs voor de producenten – krijgen steeds meer bijval en niet alleen in België …

Trots op het label Fairebel

Deze zomer werd Fairebel onderscheiden met de “Best corporate social responsibility report or initiative” tijdens de World Dairy Innovation Awards in Londen, een internationale wedstrijd voor de voedingsmiddelensector waaraan projecten uit 37 landen deelnamen.

Erwin Schöpges klinkt nog altijd verbaasd: “Deze prijs was voor ons een totale verrassing. Deelnemen vonden wij al een hele opsteker voor Fairebel. Maar het klopt natuurlijk wel dat je de innoverende landbouwprojecten in België op één hand kan tellen. Melk is bij ons ofwel een zaak van de supermarkten, ofwel van grote buitenlandse groepen. Er zijn weinig Belgische merken. We stellen wel vast dat de contacten met de warenhuisketens de laatste tijd wat vlotter lopen, onder andere omdat steeds meer consumenten liever lokaal en fair kopen. Want daar gaat het om: de lokale producten moeten rendabel zijn voor de producent. Ook de jury heeft daarop gewezen toen ze ons de prijs toekende, waar wij heel trots op zijn.”

Neem deel aan de ontwikkeling van Fairebel met COWFunding

Fairebel biedt momenteel een ruim assortiment en zeer diverse producten: volle melk Origineel met een variabel vetgehalte (“zoals ze uit de koeienuier komt!”, volgens Erwin Schöpges), chocolademelk, roomijs met biomelk, kaas… Het basisidee is altijd hetzelfde: nieuwe producten met toegevoegde waarde creëren.

Ook consumenten kunnen tegenwoordig de ontwikkeling van Fairebel steunen, dankzij COWFunding. “Wij bieden elke burger de mogelijkheid om zijn steentje bij te dragen tot ons project”, zegt Erwin Schöpges. “Voor een bedrag tussen € 50 en € 500 kunnen actieve, bewuste consumenten Fairebel-coöperant worden. En als volwaardig lid van de coöperatieve hebben zij stemrecht en beïnvloeden zij de beslissingen. Innoveren betekent voor ons ook dat consumenten en landbouwers samenwerken om familiale landbouwbedrijven in stand te houden en de landbouwers op een faire manier te vergoeden.”

Blijkbaar hebben deze argumenten de juryleden van de World Dairy Innovation Awards overtuigd …

Delen opWhatsAppLinkedIn