ONTMOETEN WE ELKAAR DAAR ROND EEN GLASMELK ?
De 83e editie van de Beurs voor landbouw, bosbouw en agrovoeding van Libramont vindt plaats van 28 tot 31 juli.
Landbouwers en consumenten samenbrengen
De Beurs van Libramont is ongetwijfeld een groots evenement voor vakmensen uit de land- en bosbouwsector. Hét moment van het jaar waarop zij elkaar kunnen ontmoeten en hun ervaringen met elkaar kunnen delen. De Beurs is daarnaast een populaire plek voor het hele gezin, want ook bij het grote publiek kent ze een groot succes. “Dertig procent van onze bezoekers zijn vakmensen. De rest zijn consumenten”, bevestigt Caroline Willems, commercieel directrice van de Beurs. En dat is net wat we willen bereiken met dit evenement: producenten en consumenten samenbrengen. “Het is cruciaal dat de mensen het belang en de waardigheid van de landbouwberoepen begrijpen. Dat proberen we te doen via de verschillende activiteiten.
Daarnaast willen we ook oplossingen bieden voor de hele sector. We willen de consumenten bewustmaken van de uitdagingen van de sector en tegelijk sympathie opwekken voor de landbouwers zelf.”
Proeven, proberen en praten
Dit jaar hebben we een nieuwigheid: La ferme enchantée of de Kinderboerderij, speciaal voor gezinnen. De boerderij ligt in zone 34, een centrale plek op de beurs, en is zo’n 4.000 m2 groot. Op deze boerderij zijn er tal van activiteiten om de landbouw op een speelse manier te leren kennen: een parcours waarop de kinderen tractors met trappers en voertuigen met afstandsbediening kunnen uittesten, een plek waar ze boerderijdieren kunnen strelen (konijnen, kippen, ezels, schapen ...) en er wordt getoond hoe dieren worden gemolken of aangespannen.
“En net hier bevinden zich de stands van Fairebel”, verduidelijkt Erwin Schöpges, landbouwer-producent en voorzitter van de coöperatieve Faircoop. “We hebben een onthaal- en gespreksruimte waar de bezoekers informatie en een antwoord op hun vragen krijgen. Daarnaast hebben we ook een aantal proefstandjes.” Wat er te proeven is? Alle heerlijke streekproducten van Fairebel, zoals volle of halfvolle melk, melk met chocoladesmaak, zachte kaas met grasmelk, puur melkijs, vanille-ijs, chocolade-ijs of aardbei-ijs. “De Beurs van Libramont is ook een perfecte gelegenheid om ons allernieuwste product exclusief voor te stellen: cups van geconcentreerde melk voor bij de koffie.”
Fairebel-ijs in de kijker
Vanaf dit jaar is er in elk verkooppunt van het evenement Fairebel-ijs in kleine potjes verkrijgbaar. Een andere nieuwigheid die nog maar eens aantoont hoe belangrijk de aanwezigheid van Fairebel op de Beurs is. “Dit jaar is ons doel om de lokale producten meer en meer te integreren in het horeca aanbod. Zo kwam Fairebel tot een akkoord met het cateringbedrijf dat met ons samenwerkt”, vertelt Caroline Willems opgetogen. Voor de editie 2017 hebben we dus maar één advies: smullen maar!
Voelt u er iets voor om een betrokken consument’acteur te worden? AFSPRAAK OP FAIREBEL.BE.
Eendracht maakt macht!
Als we Erwin Schöpges, voorzitter van de coöperatieve Faircoop, mogen geloven, zal 2017 een topeditie worden. Fairebel tekent al voor de vierde keer present op de Beurs van Libramont en merkt een mentaliteitsverandering op.
“De voorbije jaren waren we er vooral om onze stem te laten horen en ons ongenoegen te uiten over de melkcrisis. Dat probleem is vandaag niet opgelost want de prijs van de melk dekt nog altijd niet alle productiekosten.
Toch willen we dit jaar onze manier van communiceren veranderen en gaan we voor een samenwerking met de organisatoren van de Beurs.” We delen dezelfde visie, want dit jaar krijgt Fairebel nog meer visibiliteit op de
site! Caroline Willems, commercieel directrice van de Beurs, bevestigt dat: “Fairebel is een voorbeeld omdat het de producent een eerlijke vergoeding biedt. We gaan door een moeilijke periode. Daarom is het cruciaal dat
we alle initiatieven ondersteunen die landbouwers weer meester maken over hun eigen markt.”
Delen opFacebookWhatsAppLinkedIn